Trasa Kaszubska z kolejnym przetargiem

Czytaj dalej
Aleksander Radomski

Trasa Kaszubska z kolejnym przetargiem

Aleksander Radomski

Gdański oddział GDDKiA szuka projektanta i wykonawcy kolejnego odcinka trasy S6. Chodzi o fragment od Bożegopola do Luzina.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła nowy przetarg dla fragmentu Trasy Kaszubskiej. Mowa o dziesięciokilometrowym odcinku między Bożympolem Wielkim a Luzinem, który ma być realizowany według formuły „projektuj i buduj” i przewiduje powstanie węzłów w obu miejscowościach.

Zgodnie z założeniami trasa ma być drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnego postoju.

- Dzięki realizacji tego etapu, a także wcześniej ogłoszonego II etapu przetargu na fragment od Luzina do Szemud i z Szemud do Gdyni Wielki Kack tzw. Trasa Kaszubska będzie liczyła 41 kilometrów - informuje Piotr Michalski, rzecznik GDDKiA w Gdańsku. - Droga ekspresowa S6 pozwoli na odciążenie z ruchu tranzytowego, w tym ciężkiego, obecnej drogi krajowej nr 6 na odcinku Gdynia - Wejherowo i pozwoli na lepsze skomunikowanie zachodniej części województwa.

Ale Trasa Kaszubska, zamiast wieść od Bożegopola do Łęczyc, a dalej zamienić się w południową obwodnicę Lęborka, zepnie się teraz z istniejącą drogą krajową numer 6. Inwestor, czyli GDDKiA, jak i Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, realizacji pozostałych odcinków drogi ekspresowej w województwie pomorskim nie przewidują. Przynajmniej na razie. Resort budownictwa podkreślał wielokrotnie, że nie ma na to pieniędzy w Krajowym Programie Budowy Dróg i Autostrad, który odziedziczył po przednikach. Okrojoną wersją Trasy Kaszubskiej mamy pojechać w lipcu 2021 roku.

Słupsk bez szans na ekspresówkę

Około dwudziestu kilometrów - o tyle mniej więcej została skrócona Trasa Kaszubska. Zamiast 61-kilometrowej ekspresówki zaczynającej się w Leśnicach i przechodzącej w obwodnicę Lęborka, trasa wystartuje w Bożympolu Wielkim. Następnie dojedzie do Luzina i dalej przez Szemudy połączy się z istniejącym odcinkiem S6, czyli obwodnicą Trójmiasta.

Odcinek od Luzina do Gdyni podzielono na dwa zadania inwestycyjne. To określone numerem 3 to fragment trasy od Luzina do Szemud o długości ok. 10,2 km. Kolejne zadanie, numer 4, obejmuje odcinekod Szemud do węzła Gdynia Wielki Kack, aż do obwodnicy. Będzie ciągnąć się przez 20,2 km.

Przetarg na te zadania ogłoszono w maju. Wówczas drogowcy zapowiedzieli kolejne. Teraz do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej zostało skierowane ogłoszenie o zamówieniu na realizację odcinka drogi ekspre-sowej S6 między Bożympolem Wielkim a Luzinem (kolejne 10,4 km). Oznacza to, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonej wersji.

Co gorsza, wychodzi na to, że będzie to jedyny poważny fragment ekspresowej S6, który zostanie wybudowany w województwie pomorskim. Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (około 37 km trasy od węzła w Chwaszczynie do węzła Gdańsk Południe) utknęła w sądzie, gdzie znalazła się sprawa decyzji środowiskowych. Po zachodniej stronie również jest luka. Inwestycyjna dziura dotyczy 50 km S6 między Lęborkiem a Słupskiem. Również poszerzenia obwodnicy Słupska i kolejnego odcinka: od Reblinka do obwodnicy Koszalina - Sianowa (budowa trwa).

- Chcę zapewnić, że w kwestii budowy drogi S6 sprawy idą w dobrą stronę. Wszystkie inwestycje zapisane w Programie Budowy Dróg Krajowych zostaną zrealizowane, to tylko kwestia czasu - mówił w maju Jerzy Szmit, wiceminister MIiB.

Przypomnijmy, że choć przedstawiciele resortu przyznają, że droga od Bożegopola do Słupska również wymaga inwestycji, to podnoszą jednocześnie, że w kraju są drogi w dużo gorszym stanie i o większym natężeniu ruchu. Według deklaracji i zapewnień S6 doSłupska i Koszalina jest potrzebna, ale do tego tematu ministerstwo zamierza wrócić za trzy lub cztery lata.

Nasza akcja
Przypomnijmy, że cały czas można podpisywać się pod petycją na rzecz budowy całej trasy S6. Jest dostępna w siedzibie słupskiej redakcji „Głosu Pomorza” (ul. H. Pobożnego 19). Raz udało się nam wywalczyć zgodę i przekonać decydentów o potrzebie budowy tej trasy. Uda się po raz kolejny.

Aleksander Radomski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.