Tak generalnie to jeździmy na potęgę [infografika]

Czytaj dalej
Fot. Mariusz Kapała
Marek Weckwerth

Tak generalnie to jeździmy na potęgę [infografika]

Marek Weckwerth

W ostatnich 5 latach natężenie ruchu na głównych drogach kraju wzrosło o 14 proc. W regionie najbardziej między największymi miastami.

Ponad 100 tys. pojazdów na dobę jeździ trasami S8 w Warszawie, S86 z Sosnowca do Katowice oraz autostradą A4 przez Katowice. To najbardziej obciążone odcinki dróg krajowych w Polsce, co wynika z Generalnego Pomiaru Ruchu wykonanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Porównano rok 2010 i 2015 i wyszło, że natężenie wzrosło średnio o 14 proc.

Przy podanych na wstępie wartościach nasz region wygląda jak peryferia Rzeczypospolitej. Natężenie ruchu wzrosło najbardziej między Toruniem a Włocławkiem. W roku 2010 drogą krajową nr 1 (obecnie 91) jeździło średnio na dobę 14 tys. pojazdów, a w minionym aż 27 tys. - To z powodu wybudowania autostrady A1 i częściowej modernizacji krajowej 91 - wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA. - Teraz ruch odbywa się tymi dwiema trasami.

Mocno wzrosło natężenie na drodze krajowej nr 10 między Bydgoszczą a Toruniem - z 8,5 do 12 tys., a jednocześnie zmalało z 14 do 10 tys. między tymi dwoma największymi miastami regionu na drodze nr 80 (na północ od Wisły).

- Kierowcy częściej wybierają „dziesiątkę”, bo mogą nią dojechać bezpośrednio do autostrady. Z tego samego powodu zmalał ruch na DK 10 między Toruniem a wschodnią granicą województwa. - Dawniej do Warszawy jeździło się właśnie tą trasą, a teraz A1, bo szybciej i krócej - stwierdza Okoński.

Tak generalnie to jeździmy na potęgę [infografika]

Spadło zainteresowanie drogą krajową nr 91 między Toruniem a Świeciem, a to z powodu biegnącej równolegle autostrady.

Drogowcy odnotowali wzrost natężenia na obwodnicy Bydgoszczy (także DK 10). Wzrost widoczny jest głównie między Stryszkiem a Białymi Błotami. Więcej pojazdów porusza się także drogą nr 5 między Bydgoszczą a Osielskiem oraz między Bydgoszczą a Szubinem, co wiąże się z rozwojem podbydgoskich miejscowości.

Niewielki jest wzrost liczby pojazdów na DK nr 5 między Nowymi Marzami a Bydgoszczą i dalej w kierunku Gniezna i Poznania, ale GDDKiA przewiduje, że po oddaniu do użytku w 2019 r. ekspresowej „piątki” wielu kierowców jadących z Trójmiasta do Poznania skorzysta właśnie z tej opcji.

Na drogach łączących Bydgoszcz z Inowrocławiem (DK 25), Toruń z Inowrocławiem (DK 15) oraz Toruń z Brodnicą (DK 15) natężenie wzrosło nieznacznie.

Marek Weckwerth

Dziennikarz "Gazety Pomorskiej" specjalizujący się tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, transportu, gospodarki oraz turystyki i krajoznawstwa. Zainteresowania: turystyka, rekreacja i sport, kajakarstwo, historia, polityka. Instruktor, komandor spływów i wypraw kajakowych, autor podręczników dla kajakarzy i setek artykułów prasowych z tego zakresu. Rekordzista Polski w pływaniu kajakiem rzekami pod prąd od ujścia do źródła. Magister nauk politycznych po uczelniach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.