Dwugłos: Janusz Lubas i Krystyna Męcik w rozmowie o prawie jazdy dla seniorów

Czytaj dalej
Patryk Drabek

Dwugłos: Janusz Lubas i Krystyna Męcik w rozmowie o prawie jazdy dla seniorów

Patryk Drabek

Czy kierowcy, którzy ukończyli już 65. rok życia, powinni przechodzić obowiązkowe badania psychometryczne, by jeździć po polskich drogach?

TAK

Janusz Lubas, Ośrodek Szkolenia Kierowców Lider w Częstochowie

Seniorzy to kierowcy, którzy dawno temu ukończyli kurs prawa jazdy i raczej nie zaglądają do kodeksu drogowego. Do tego dochodzą pewne przyzwyczajenia i jazda na pamięć.

Teraz wprowadzono akurat prawo jazdy terminowe i to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ co jakiś czas trzeba będzie odwiedzać lekarza, który wypowie się na temat zdrowia kierowcy. Głównym problemem są jednak moim zdaniem te przyzwyczajenia i jazda na pamięć oraz to, że seniorzy często nie zwracają uwagi na znaki drogowe.

Sam spotkałem się z taką sytuacją i dotyczyła ona mojej rodziny. Mój chrześniak przejeżdżał motocyklem przez rondo na rynku w Wieluniu i kierowca po siedemdziesiątce doprowadził tam do poważnej kolizji, ponieważ pojechał na pamięć. Na szczęście mojemu chrześniakowi nic się nie stało, ale co ciekawe, ten kierowca-senior od razu wyszedł z auta i miał do niego pretensje, ponieważ stwierdził, że on jeździ tamtędy przez całe życie i zawsze miał tam pierwszeństwo. Dyskutował również z policjantami, którzy przyjechali na miejsce zdarzenia. Pan, który ukończył już 70. rok życia nie brał pod uwagę tego, że wybudowano rondo, tylko stwierdził, że skoro wcześniej miał tam pierwszeństwo, to nawet po tej inwestycji uważał, że przepisy są po jego stronie.

Mieszkanie za czytanie

Podsumowując: Czy kierowcy, którzy ukończyli już 65. rok życia powinni przechodzić obowiązkowe badania psychometryczne? Zdecydowanie tak, ponieważ na pewno nie zaszkodzi to takim osobom, a przecież bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest najważniejsze. W przypadku wielu osób zasiadających za kółkiem być może powinny być przeprowadzane także obowiązkowe badania psychologiczne. W ostatnim czasie możemy zaobserwować, że niektórym kierowcom nie starcza cierpliwości na naukę jazdy. Trąbią, wyzywają i często dochodzi do kłótni. Niestety, niektórzy nie potrafią zrozumieć, że ktoś uczy się jeździć, a przecież nie może być tak nerwowo na drodze.

NIE

Krystyna Męcik, prezes UTW Łazy i organizatorka olimpiady UTW
Na ten temat rozmawiałam z osobami, które są w naszym Uniwersytecie Trzeciego Wieku i są kierowcami. Wniosek jest taki, że czasem młodzież jest bardziej niebezpieczna na drogach niż osoby, które ukończyły 65. rok życia. Seniorzy szanują swoje życie i dbają o swoje zdrowie. Mogę powiedzieć, że nie szaleją za kierownicą.

Czy kierowcy, którzy ukończyli już 65. rok życia powinni przechodzić obowiązkowe badania psychometryczne?

Wydaje się, że tak, ale twierdzącą odpowiedź można udzielić tylko i wyłącznie, mając przed sobą dokładne dane statystyczne. Koniecznie trzeba przeanalizować procentową liczbę wypadków z udziałem sprawców (w tym przypadku osób, które ukończyły już 65. rok życia) i porównać to z liczbą wszystkich kierujących samochodami osobowymi. Moim zdaniem należy także zobaczyć, jakie były przyczyny wypadków z udziałem sprawców w wieku powyżej 65 lat i czy były one zależne od stanu psycho-fizycznego, sprawdzanego w badaniach psychometrycznych.

Dopiero wtedy będziemy mogli odpowiedzieć na postawione pytanie i wskazać, czy rzeczywiście kierowcy-seniorzy powinni przechodzić takie badania. Ponadto, należy w tym miejscu mówić o rozwiązaniach legislacyjnych i zadać kolejne pytania: Czy wyniki testów spowodują stopniowanie dostępu do kierowania pojazdem? Jak przepisy będą odnosiły się do prędkości oraz dopuszczalnej masy całkowitej? Czy zostanie wprowadzone specjalne oznakowanie? Jaka będzie częstotliwość badań psychometrycznych dla seniorów?

Takich pytań jest jeszcze więcej. Nie wiem, czemu mają służyć takie rozważania. Czy to nie jest aprobata ściągania kolejnej daniny od osób, które ukończyły już 65. rok życia? Z drugiej strony być może jest to troska o poprawę bezpieczeństwa na drogach, jeśli rzeczywiście kierowcy-seniorzy stanowią istotne zagrożenie. A może, w ramach poprawy bezpieczeństwa, wszystkich kierowców badać okresowo, czy nie mają powiększonej wątroby?

Patryk Drabek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.