Konstancja Śliżewska

Archiwum Państwowe w Koszalinie pomocne w potrzebie

- Bardzo się staramy, aby każdemu pomóc w odnalezieniu jego dokumentów - wyjaśnia Katarzyna Królczyk Fot. Radosław Brzostek - Bardzo się staramy, aby każdemu pomóc w odnalezieniu jego dokumentów - wyjaśnia Katarzyna Królczyk
Konstancja Śliżewska

Szukasz dokumentów do renty lub emerytury? Nie wiesz, gdzie się zgłosić? Archiwum Państwowe w Koszalinie ma dla ciebie odpowiedź!

Archiwum Państwowe w Koszalinie kojarzy się głównie z przechowywaniem historycznych dokumentów. Prowadzi ono jednak działalność usługową, ważną dla osób ubiegających się o świadczenia emerytalno-rentowne. Jeśli zamknięto zakład pracy, w którym kiedyś pracowałeś i szukasz potwierdzenia zatrudnienia lub wysokości płacy, zgłoś się do Archiwum.

W momencie likwidowania przedsiębiorstwa syndyk lub likwidator może podpisać z archiwum państwowym odpłatną umowę na dalsze przechowywanie dokumentacji, której okres ważności (50 lat) nie upłynął. Archiwum Państwowe w Koszalinie również prowadzi taką działalność. Wszystkie przejęte do swoich zbiorów akta osobowe i płacowe po zlikwidowanych przedsiębiorstwach przechowywane są w budynku przy ul. Wojska Polskiego 4. To ok. kilometra dokumentacji po prawie 200 zakładach pracy.

Dokumentacja pochodzi z lat 1945 - 2013. Archiwiści z 84-letniego budynku korzystają już od 26 lat i planują go wyremontować. Upiększyć, ale też ocieplić. A przy okazji szykują niespodziankę dla mieszkańców Koszalina - o tym wkrótce w „Głosie”.Działalność usługowa archiwów państwowych wiąże się z konkurencją. Istnieją również na rynku prywatne firmy przechowalnicze, które także się tym zajmują. Jeżeli poszukiwane dokumenty znajdują się w Archiwum, to były pracownik potwierdzi tu okres zatrudnienia lub wysokość zarobków. Można otrzymać kopie dokumentów potrzebnych do celów emerytalno-rentowych.

- Informacji udzielamy nieodpłatnie w godzinach 8-15 od poniedziałku do piątku. Jeśli nie mamy dokumentacji, to staramy się pomóc w jej odnalezieniu. Bardzo się angażujemy w to, żeby każdemu pomóc w odnalezieniu jego dokumentów po nieistniejących zakładach pracy. Jednak na początku poszukiwań istotne jest ustalenie, czy zakład nadal istnieje. Jeżeli tak, to obowiązek potwierdzenia okresu zatrudnienia lub wysokości uzyskanych zarobków leży po stronie pracodawcy lub jego następcy prawnego - informuje Katarzyna Królczyk, zastępca dyrektora Archiwum Państwowego w Koszalinie.

Jeżeli dokumenty znajdują się w Archiwum, można zgłosić się osobiście do budynku głównego przy ul. Skłodowskiej-Curie. Należy wówczas wypełnić specjalny formularz lub przesłać wniosek drogą mailową. Przykładowo za jedną kopię świadectwa pracy można się spodziewać kosztów w wysokości 17 zł. Ponadto cennik obowiązujący w Archiwum określa, że łączna kwota, jaką można pobrać od klienta, nie może przekraczać 200 zł.

Informacje o miejscach przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej po nieistniejących zakładach z terenu byłych województw koszalińskiego i słupskiego można również uzyskać w Archiwum Państwowym w Koszalinie telefonicznie pod nr (94) 342 48 70 lub (94) 317 03 70 lub korzystając samodzielnie z internetowej bazy danych „Ewidencja” pod adresem ewidencja.archiwa.gov.pl, w której zgromadzone są informacje o miejscach przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej z całego kraju.

Konstancja Śliżewska

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.